Det händer med Neil Young

12 Jul

Tänk som det är..

För tre år sen såg jag Neil Young på Way out west. Halva konserten, sen gick jag därifrån för jag inte fattade grejen.

Sedan dess har folk tjatat om Youngs storhet och framförallt skivan Harvest. Jag har fattat nada, noll och ingenting. Det kändes som vilken gubbrockare som helst. Men idogt tjatande och ofrivilligt lyssnande hjälper.

Helt plötsligt så kunde jag relatera ”Old man” till skaraslättens vindkraftsbemängda vidder i solnedgångsljus, ”Harvest” till ett litet upplyst rum i en stuga i månsken. Man vet det inte då men sånt får och har betydelse.

Imorse så hörde jag ”Heart of gold” på radion och jag stelnade till på verkstadsgolvet. Jag tänkte inte. Jag kände. Vackra känslor som fick dagen att lysa lite extra!

Så kan det gå när man associerar platser med musik. Då kan man få upp ögonen.

Och eftersom jag nu har bajsat ur mig allt detta så har en del av magin försvunnit. Pity.

4 svar to “Det händer med Neil Young”

  1. Fredrik juli 12, 2010 den 6:58 e m #

    Åh Max, åh Max, åh Max! Jag håller också på att lära mig Neil Young =) så jag förstår vad du har gått igenom… har dock, genom BTF, fastnat för liveversionen av ”Journey Through the Past”, som någon klok människa slängde upp med en lista.

  2. Henrik juli 13, 2010 den 7:48 f m #

    Föll mest för Alabama först gången jag lyssnade, men hela skivan är verkligen helt fantastisk – från början till slut.

  3. Princesse B juli 15, 2010 den 8:48 e m #

    Vilket band! Verkligen. Följsamt, intressant och skit bra.

  4. Gustaf Erik Lundh juli 19, 2010 den 5:43 e m #

    Vet precis vad du menar! Det är märkligt hur sådant kan förändra. Men rörlig bild(vår syn) kan göra otroligt mycket tillsammans med ljud! Inte minst på dina fina sommarluktande longboardfilmer 🙂

    gällande neil young är jag nog inte såld på något helt album ännu, men jag älskar att tända några stearinljus och röka cigarrill i min soffa till låtar som Motion Pictures, On The Beach!

Kommentera

