”Jag har inget att dölja.”

3 Dec

Lånad bild från Ponnybrigaden

Idag när jag satt på spårvagnen så hände det som hänt en gång tidigare. Det dök upp kontrollanter. Det gör inte mig nån skada eftersom jag har månadskort och har råd med det. Jag har råd med att känna mig trygg i en sån situation. Bara den meningen får mig att må illa. Det borde inte behöva vara så. Kollektivtrafiken borde vara fri.

Vilka är det som använder denna fantastiska uppfinning som är kollektivtrafik? Jo. Det är Pendlare, Ungdomar, Folk i största allmänhet.. MEN. Framförallt dem som inte har råd med en bil eller knappt mat på bordet. Borde inte dem också kunna resa inom sin stad? Att kunna resa utan hinder är definitivt en av grundförutsättningarna för att överhuvudtaget kunna ta sig ur sin fattigdom. Så hur i hela friden kommer det sig att det är så galet? Är det någon politiker i denna stad som någonsin ens försökt tänka tanken att det borde vara gratis att resa med kollektiva medel?

Hela denna soppa gjorde mig så arg så jag satt och planerade att infiltrera och konspirera mot biljettkontrollanterna…  Givetvis blir det ingen konspiration från min sida… Såpass bra känner jag mig själv. Jag vet att det mest är ett sätt att kanalisera min ilska.

Släpp kollektivtrafiken fri! Jag vet. Det är en väldigt svårberäknelig kalkyl. Kvalitet kostar pengar. Men det måste för bövelen gå att lösa på något sätt. Åtminstone att SÄNKA avgifterna istället för att höja dem. Just nu är ju prisutvecklingen åt andra hållet och det är ärligt talat helt åt helvete.

Rubriken syftar på det som människor med trygghetsvansinne oftast säger när det diskuteras om våran personliga integritet.. Och jag känner som så här. Biljettkontrollanterna är ett intrång i den personliga integriteten. Det känns verkligen som att människorna på vagnen helt plötsligt förvandlas till grisar som stängs in i en fålla för kontroll. Nu tänker säkert flera att jag överdriver. Men nej. Det är verkligen min personliga upplevelse av det hela.

Men det betyder inte att jag inte vet att så länge dem tar betalt så går det inte riktigt att komma ifrån. Det är trots allt deras inkomstkälla. Men det är denna jakt. Kolla in detta till ex.   Biljettkontroll.se är en twitterblogg som planka.nu startat där folk varnar för biljettkontrollanter. Kolla in det bara. 18 varningar på 2 dagar. Det ÄR en jakt. Och det borde göras nåt åt denna galenskap. Vad vet jag inte än.. Får fila på den idén en stund…

Hittade en härlig blogg som kallas för ponnybrigaden! Den vittnar om det motstånd som finns mot kontrollanterna och deras fasoner. Dock så länkar dem till organisationer med väldigt dåligt rykte vilka jag naturligtvis inte sympatiserar med.

över och ut.

2 svar to “”Jag har inget att dölja.””

  1. Petter december 3, 2009 den 11:32 e m #

    Vet du Maxiboy? I linköping har vi sms-biljetter. Jag brukar skicka sådana till mig själv med passande ändringar då kostar dom 0.69kr istället för 15kr. Härom kvällen var det den första busschaffören som satte dit mig. Han sa att min biljett verkade gammal, jag hade fel avsändar nr och borde se över mina kontrollkodsförfalskningar. Det var allt. Jag betalade med mitt kort och satte mig. Jag vet inte vad detta betyder.

  2. Elin december 4, 2009 den 1:38 f m #

    Jag är helt på ditt spår och har varit länge. Det borde helt enkelt gå att lösa! Dessutom skulle det nog sänka arbetslösheten, öka konsumtionen och göra folk glada för att alla skulle ha råd att flytta på sig och träffa vänner och släkt!

Kommentera

