En förbannad kärlek

7 Mar

Jag har en arg och förbannad kärlek till ett band som dog 1998 på en turné i U.S.A. Jag pratar givetvis om upprorsmakarna Refused! 

 Deras storhet förstog jag först 8 år efter dem slutat spela… Aldrig har jag längtat efter en reunion så mycket som nu! Aldrig till något band. Givetvis skulle dem aldrig vara lika bra igen… Nu är dom ju gamla och inte alls arga längre. Men ändå.. bara att få höra låtarna spelas live vore en absurd, overklig händelse!  

Jag tror att det aldrig kommer skrivas så här arg och klockren hardcore nånsin igen… Inget band jag hört har lyckats göra om det Refused gjorde iallafall. Man kan ju undra vad det var i deras hemstad Umeå som gjorde dem så otroligt förbannade och välspelta. Förmodligen en känsla av utanförskap kombinerat med inget annat att göra. 

 

 

Medlemmarna i Refused gick som sagt skilda vägar 1998 och Dennis Lycksén (sång) har nu bandet International noise conspiracy och David Sandström spelar i sin lilla konstellation David Sandström Overdrive.

En sak är säker. DET KOMMER ALDRIG BLI SAMMA SAK IGEN.

Ett svar to “En förbannad kärlek”

  1. Orp mars 10, 2009 den 4:24 e m #

    De var så mycket före sin tid också. Rätt många av deras inslag blev ju kutym först 5 år senare. Typ blandningen av skrik och sång, de elektroniska inslagen och så vidare. Jag syftar ju främst på ”The shape of punk to come” då alltså.

Kommentera

