Han spänner sin båge mellan himlen och jorden

23 Feb

 

Musette

Musette

Nej jag pratar inte om Gud. Jag pratar om mannen med den finaste kostymen och det vältrimmade skägget! Musette

Jag fick nys om hans existens via Happiest Lion som berättade hur mycket fin svensk musik han tyckte det fanns. Sagt och gjort. ”Värt att kolla upp” tänkte jag och la till på listan över saker som ska kollas till. Gick in på hans myspace och oj vad fint det är! Hans musik är som en härlig blandning av Debussy, Satie, Yann Tiersen och Detektivbyrån.  Jag vet… det är skittråkigt att jämföra artister med andra artister. Men det gör jag enbart för att man ska förstå.. Som artist/bandmedlem själv kan det vara rätt trist att höra att ”Du låter ju som han o han!”. För det är ju inte säkert att det stämmer med ens egna referenser till musiken. Men well… referensramar behövs.  

Han släpper en skiva som heter Datum imorgon på det fina skivbolaget Tona Serenad som har ett gäng bra, intressanta artister i sitt lilla stall…  Tror bestämt att han har releasefest imorgon med!

Jag saxar rätt ur beskrivningen som finns om hans skiva på Myspace: 

Patiently written down dates, noted with a piano and carefully collected on cassette tapes, one by one. An assiduous attempt to keep books of time, to sketch the events, the landscapes and neighborhoods with melodies and recordings of sound. For several years Joel Danell has been writing songs on a piano, all given the names of dates as if they were diary notes. The kind of notes where the writing, more than the words themselves, recounts for the moment of them being written: times of accumulation where the letters stand close to each other and reach far into the margin, moments of pensiveness where lines have been crossed out and others have been added and moments of excitement where the letters have gained in size and defied the ruling of the sheet.

 

 Titta in på hans Myspace, lägg er i sängen ,blunda ,bli glad och lugn… Musiken har verkligen den inverkan. 

Som ”Summertime and the living is easy” fast det är februari. 

http://www.myspace.com/musettes

2 svar to “Han spänner sin båge mellan himlen och jorden”

  1. Orp februari 26, 2009 den 12:26 e m #

    Jag gjorde faktiskt en beställning via dotshop.se på den här skivan häromdagen. Känns ovant att köpa skivor men när det gäller så pass små artister känns det som en väldigt fin grej att göra. Jag får förvisso 20-30 kr i ”recensentrabatt” också så det är lite mer värt.

  2. moochiecoochie februari 26, 2009 den 4:09 e m #

    =) värt!

Kommentera

