Sömnlösa tankar om kreativitet

10 Feb

Självklart… Dan före jag ska jobba för första gången på en vecka så kan jag inte sova. Ögonen och hjärnan är klarvakna, kroppen vill nog egentligen sova men har inte så mycket att säga till om..

Visst. Det känns lite som vilken söndag som helst.. Jag sover aldrig bra från söndag till måndag.. Alltid sömnlös fram till ett, halv två… antar att det är omställningen som gör det… Från helgmode till vardagsmode. Inte det lättaste att ställa om för stackars hjärnan.

Av nån anledning så är det som alltid håller mig uppe på natten kreativa tankar. Låtidéer, konstverk, foton, texter och gud vet vad bara sprutar i min hjärna… Ibland så går jag upp och skriver texten eller nynnar låtidén in i min mobil… Har dock aldrig testat att börja måla en tavla mitt i natten. Det kanske är nästa steg =) Måla en 2x2m tavla mitt i natten! Eggande är det… men föreftersom jag vet att det straffar sig dagen efter (dumma jobbtider) så låter jag det vara… Shit.. Om man bara tog vara på en tredjedel av sina kreativa tankar skulle man snart säkert ha ett helt litet universum…

Jag vet inte exakt men jag tror att Keith Richards en gång sa att han upplevde kreativitet som en massa idéer som flög runt i universum och bara väntade på att bli fångade. Faktum är att det känns rätt slående! Jag upplever ofta hur en idé bara huxflux kommer till mig och om jag inte tar mig samman och fångar den (skriver ner den, sjunger den eller målar den) så försvinner den helt plötsligt… Som en fågel som man höll för lätt.

Kreativa idéer är nog som fåglar och mycket annat… Håller du dem för lätt så flyger dom ifrån dig, Håller du dem för hårt så kvävs dem..

En av tankarna jag trots allt lyckats fånga. Dock så är det work in progress.

En av tankarna jag trots allt lyckats fånga. Dock så är det work in progress.

3 svar to “Sömnlösa tankar om kreativitet”

  1. Elin februari 12, 2009 den 7:37 f m #

    Känner verkligen igen mig! Pratade om det i fikarummet igår att jag ALLTID blir superkreativ precis när jag ska sova vid 22-23 sådär. Då vill jag skriva, måla, komponera och göra allt och ingenting. De flesta låtar har jag kommit på efter 22. Då bara kommer dom, som ett blixtnedslag och man behöver nästan bara skriva ner dom 😉 Dessvärre kände INGEN på mitt jobb igen sig. Alla bara ”Nej jag är jättetrött och somnar direkt”.. haha! Men det är jobbigt att behöva vara så vuxen att man går och lägger sig. När jag gick gymnasiet brukade jag ibland ge utlopp för kreativiteten och skita i hur trött man var nästa dag. Spelade liksom inte så stor roll. Detta är nog världens längsta kommentar. haha

  2. Gustafv februari 14, 2009 den 9:53 f m #

    om du tycker att somna ett, halv två är att inte kunna somna så bör du tänka om! 🙂

    men förstår vad du menar gällande kreativa tankar, när de väl satt igång är det omöjligt att stå still i huvet.

    • moochiecoochie februari 14, 2009 den 10:57 f m #

      jaa nej jag vet att det inte är särskilt sent! men om man börjar jobba sju och går upp sex så blir det väldans få timmar =)

      mm dem kreativa djuren i ens huvud styr mycket..

Kommentera

