Samvetsfeminism – Max 1-0

6 Feb

Nu har jag insett att jag inte skrivit om en ENDA kvinnlig artist i den här bloggen och föreftersom jag ser mig själv som feminist och även lyssnar på många kvinnor som gör musik så är det tamejtusan dags att visa det för världen (eller iallafall de få som läser bloggen)

Så jag går ut hårt och BEHOLD!

Feist.

Hon är… fantastisk. Många superlativ används ofta i den här bloggen och det finns en viss risk att orden mister sin kraft… Jag hoppas inte det för jag menar varje ”fantastisk(t)” jag skriver.

Anyway kvinnan bakom namnet Feist är kanadensiska och heter Leslie i förnamn (Feist i efternamn), sjöng i Broken social scene innan hon gick över till sitt soloprojekt och är född 1976 (kanske ointressant men whatever)

Och bara för att gå in på ett stickspår så… Kanada verkar vara ett förlovat land vad det gäller bra indiepop. Landet som ger oss  förutom Feist så Arcade Fire, Wolf parade m.m (jag vet att det finns fler jag kommer bara inte på några)

Oh well. Här är iallafall en personlig favorit med Feist. Klippet var ett oväntat fynd! En fin opluggad version =)

Over and out världen!

Ett svar to “Samvetsfeminism – Max 1-0”

  1. Elin yoooo!! februari 9, 2009 den 3:37 e m #

    Feist är fantastisk!!! Jag och två tjejer till gjorde en sjysst version på hennes 1,2,3,4 på vårkabarén i trean. 🙂 Hon är verkligen hiskeligt fin!!

Kommentera

